Siatkówka od A do ZWokół siatki

Gwizdek i gesty, czyli sygnalizacja sędziów w siatkówce

Podczas każdego meczu bardzo ważną rolę na boisku pełnią sędziowie. Oni prowadzą mecz od początku do końca i są odpowiedzialni za rozegranie pojedynku zgodnie z przyjętymi zasadami. Niekiedy zdarza się również, że sędziowie stają się negatywnymi „bohaterami” meczu, ponieważ popełniają za dużo błędów. Sędziowie prowadzą mecz używając gwizdka i rąk do wykonywania oficjalnych oznaczeń.

Zgodnie z przepisami gry w skład komisji sędziowskiej na jeden mecz wchodzą: sędzia pierwszy, sędzia drugi, sekretarz oraz czterech lub dwóch sędziów liniowych. W oficjalnych zawodach FIVB w skład komisji obowiązkowo wchodzi także asystent sekretarza. Podczas meczu jedynie sędzia pierwszy i drugi mogą używać gwizdków, zaś sędziowie liniowi do pełnienia swoich funkcji używają chorągiewek.

W jaki sposób sędziowie liniowi sygnalizują błędy?

Sędziowisędzia liniowye liniowi wskazują popełnione przez zawodników błędy za pomocą chorągiewek (40 na 40 cm). Pionowe uniesienie chorągiewki do góry oznacza, iż piłka wylądowała w aucie. Uniesienie chorągiewki i dotknięcie drugą ręką jej szczytu oznacza, że piłka została dotknięta przez drużynę broniącą. Skierowanie chorągiewki do podłoża będzie oznaczało piłkę w boisku. Z kolei machając chorągiewką sędziowie liniowi sygnalizują, że piłka dotknęła antenki lub została przebita na drugą stronę poza uprawnionym miejscem do gry. Jeżeli w obsadzie meczu jest tylko dwóch sędziów liniowych stoją oni w narożnikach boiska, po prawej stronie każdego z sędziów. Natomiast gdy w meczu jest czterech sędziów liniowych stoją oni w wolnej strefie w odległości 1-3 metry od każdego rogu boiska. Ich zadaniem jest obserwowanie linii końcowej i bocznej boiska.

Najważniejszy z całej komisji jest sędzia główny, który prowadzi mecz od początku do końca, a jego decyzje są ostateczne i niepodważalne. Ważną osobą jest także sędzia drugi, którego zadaniem jest pomaganie głównemu arbitrowi w prowadzeniu pojedynku. Musi on także kontrolować pracę sekretarza, przeprowadzanie zmian w drużynach oraz sprawdzać ustawienia zespołów przed rozpoczęciem seta. Obydwaj sędziowie posługują się gwizdkami i rękami, aby sygnalizować swoje decyzje.

Jedynie sędzia główny informuje o:

  • błędach odbicia piłki,
  • błędach zawodnika zagrywającego,
  • błędach ustawienia zespołu zagrywającego (w tym o błędach zasłony),
  • błędach w grze na siatce,
  • błędach w ataku zawodnika libero i zawodników będących w linii obrony.

Natomiast sędzia drugi jest uprawniony do przerwania akcji gwizdkiem, gdy zobaczy:

  • kontakt piłki z boiskiem przeciwnika lub kontakt piłki z ciałem obcym,
  • błąd ustawienia zespołu przyjmującego zagrywkę,
  • kontakt zawodnika z siatką lub antenką,
  • przejście linii środkowej boiska,
  • blok lub próbę bloku przez libero i zawodników będących w linii obrony oraz błędy w ataku siatkarzy linii obrony.

Gdy sędziowie przerwą akcję, muszą zasygnalizować błąd oraz wskazać zawodnika, który ten błąd popełnił. Następnie arbitrzy wskazują drużynę, która będzie zagrywać piłkę w kolejnej akcji. Sędzia główny jest zobligowany do wyjaśnienia swojej decyzji kapitanowi drużyny, oczywiście jedynie wtedy, gdy zostanie o to poproszony.

Sygnalizacja sędziów w siatkówce (zobacz rysunki poniżej)

  1. Przekroczenie linii zagrywki lub linii ataku – sędzia wykonuje ruch nad głową.
  2. Zagrywka – sędzia wykonuje ruch ręką od strony drużyny, która ma zagrywać.
  3. Przyznanie punktu – sędzie ręką wskazuje drużynę, która otrzymała punkt.
  4. Zmiana stron boiska – sędzia wykonuje jeden ruch obrotowy wokół tułowia, trzymając lewą rękę z przodu, a prawą z tyłu tułowia.
  5. Przerwa w grze – sędzia kładzie poziomo dłoń jednej ręki na palcach drugiej ręki trzymanej pionowo (litera T) i wskazuje ręką drużynę, która poprosiła o czas.
  6. Zmiana – sędzia wykonuje jeden lub dwa obroty rękami.
  7. Upomnienie – sędzia pokazuje drużynie lub zawodnikowi żółtą kartkę.
  8. Strata punktu – sędzia pokazuje czerwoną kartkę.
  9. Wykluczenie z gry do końca seta – sędzia pokazuje zawodnikowi jednocześnie żółtą i czerwoną kartkę.
  10. Koniec seta lub meczu – sędzia krzyżuje dwie ręce na piersiach.
  11. Nieprawidłowe odbicie (piłka rzucona) – sędzia powoli podnosi do góry otwartą dłoń.
  12. Aut – sędzia unosi dwie ręce w górę.
  13. Błąd bloku lub zasłony – sędzia unosi ręce do góry, dłonie ma skierowane do wewnątrz, a palce wyprostowane.
  14. Cztery odbicia – sędzia podnosi cztery palce w górę i wskazuje zawodnika, który popełnił błąd.
  15. Błąd ustawienia lub rotacji – sędzia obraca palcem wskazującym przed sobą.
  16. Podwójne odbicie – sędzia podnosi dwa palce w górę i wskazuje zawodnika, który popełnił błąd.
  17. Dotknięcie siatki lub antenki przez zawodnika – sędzia wskazuje na siatkę lub antenkę.
  18. Przełożenie rąk za siatkę – sędzia umieszcza dłoń ponad siatką.
  19. Przekroczenie linii środkowej – sędzia wskazuje na linię środkową.
  20. Powtórzenie akcji – sędzia unosi dwa kciuki w górę.
  21. Dotknięcie piłki przez siatkarza – sędzia pociera palcami dłoni o palce drugiej dłoni.
  22. Opóźnianie gry, upomnienie, kara – sędzia wskazuje jedną ręką na przegub drugiej dłoni.
  23. Opóźnianie w wykonaniu zagrywki – sędzia unosi do góry osiem rozwartych palców.

sygnalizacja sędziów

Odwiedź nasz sklep siatkarski!

Powiązane artykuły

Jeden komentarz

  1. sędzia główny to nie jest to samo co sędzia pierwszy! Główny to inaczej kwalifikator;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Back to top button
Siatkarsko.pl